facebook
Studio Leon - więcej niż branding
ADream

Zatrudnić agencję, freelancera, a może grafika na etat?

Drogi Kliencie! Motywacją do napisania tego artykułu jesteś Ty – człowiek, który tak jak my pracuje nad rozwojem swojej firmy i na co dzień podejmuje szereg trudnych decyzji. Jeśli za pomocą tego artykułu oszczędzimy Ci choćby jednej błędnej decyzji to znaczy, że było warto. 

Wiele firm dbając o płynność finansową spotyka się z dylematem czy prace graficzne zlecić agencji, freelancerowi czy zatrudnić grafika na etat. Projektujemy od 12 lat, głównie opakowania i etykiety, identyfikację wizualną oraz spójne materiały graficzne. To, że nas to pasjonuje jest oczywiste, ale nie tylko pasja gwarantuje udane projekty – naszym atutem jest doświadczenie. Doświadczenie pozwala w sposób kreatywny podchodzić do projektów, dzięki niemu potrafimy bawić się technologiami naginając je do naszych potrzeb i oczekiwań klienta oraz „wycisnąć” z nich maksymalną jakość. Zbyt często słyszymy od Klientów  „…gdybyśmy wiedzieli to wcześniej…” – żeby uniknąć takich sytuacji, chcemy podzielić się z Tobą naszymi doświadczeniami i wiedzą.

Specjalista od wszystkiego?

Teoretycznie jest to możliwe, ale… Czy sądzisz, że jedna osoba jest w stanie znać się na tych wszystkich technologiach? Offset, sito, flexo, suchy offset, hot stamping, przetłaczanie, lakier 3D, korekta kolorystyczna zdjęć, prezentacje interaktywne? A może oczekujesz, że wszystkie te elementy będzie koordynować ta sama osoba? Niestety nie jest to możliwe – stworzenie spójnego, efektywnego i designersko mistrzowskiego projektu jest skomplikowanym i wielopłaszczyznowym procesem. Najczęściej takie oczekiwania stawiane są samodzielnie zatrudnionym pracownikom lub freelancerowi zwanemu GRAFIKIEM.

Zatrudniamy „GRAFIKA”?

Wydajesz dużo pieniędzy na stanowisko graficzne, szybki komputer, drogi monitor, oprogramowanie, tablet – możliwe, że brakuje Ci specjalistycznej wiedzy, więc swoje decyzje opierasz na intuicji i wyobrażeniach na temat tego jaki sprzęt przyda się w firmie.  Teraz wystarczy znaleźć odpowiedniego człowieka, który zajmie się wszystkim: zaprojektowaniem nowego logo, ofertą, strony www i opracowaniem katalogu, o który Twoi klienci się po raz kolejny dopytują. Tylko czy umiesz wybrać dobrego grafika? Wiesz jak rekrutować i sprawdzić jego umiejętności?

Załóżmy, że znalazłeś odpowiedniego człowieka. Tworzysz etat, zgłaszasz go do ZUS-u, zakładasz konto pocztowe i masz nadzieję, że już wszystko jest gotowe do pracy. Czekasz na efekty.

Hmmm, jeśli znalazłeś takiego grafika to szczerze gratulujemy. Masz wielkie szczęście – jesteś w grupie 10% właścicieli firm, którym to się udało. W pozostałych 90% przypadków Nowy Grafik zna się na kilku podstawowych obszarach, które chcesz rozwijać w swojej firmie. Pełen optymizmu pracodawca zakłada, że pozostałych pewnie szybko się nauczy, inwestując czas wolny na samorozwój. Idealny kandydat zna się też na poprawnym działaniu swojego komputera, aktualizacjach, konserwacji i zabezpieczaniach danych, które tworzy. Potrafi stworzyć projekty, które będą zarabiać na Twoją markę i umieścić w odpowiednich miejscach w sieci. Innymi słowy: zajmie się wszystkim. Jest tylko jeden problem… na prawdę trudno kogoś takiego znaleźć.

O co właściwie chodzi z tą specjalizacją? Grafik to grafik.

Aby wykonać różnorodne projekty na odpowiednim poziomie graficznym i technicznym potrzebni są specjaliści. Oni znają się na niuansach i kruczkach, wykrojnikach, hot stampingach, CMYK-u, Pantonach, cyfrach i tych wszystkich niezrozumiałych dla Ciebie pojęciach. Branża jest tak rozległa, że powstały nawet ściśle określone specjalizacje grafików. Grafik kreatywny to nie grafik DTP i nie do końca zna się na różnicach między zalewkami, a nadlewkami. Dobry web designer nie zaprojektuje kartonika na krem lub ulotki i niekoniecznie ma wiedzę na temat metod poligraficznych. Ktoś kto zaprojektował świetną ulotkę, nie zawsze wymyśli koncepcję Twoich nowych materiałów. Ktoś kto robi świetne zdjęcia nie musi znać się na wykrojnikach i projektach, które wymagają ich użycia. Art Director to człowiek, który dobrze nadzoruje projekty graficzne i pomaga grafikom wybrać odpowiedni kierunek projektowy, ale często zdjęć już nie wyretuszuje. Dalsze przykłady można mnożyć… ostateczny wniosek jest taki, że potrzebni są różnorodni graficy – specjaliści. Tutaj wygrywają agencje, ponieważ Klient ma do dyspozycji wielu specjalistów z różnych dziedzin, a nie jedną osobę jak w przypadku grafika na etacie czy współpracy z freelancerem.

Potrzebujesz profesjonalnych narzędzi.

To zarówno oprogramowanie graficzne, oprogramowanie do zarządzania czasem i projektami, jak i komputery, monitory, odpowiednie oświetlenie sprzyjające wiernemu odwzorowaniu kolorów w całym studio czy kalibracja toru produkcyjnego. To także profesjonalne studio fotograficzne: oświetlenie, aparaty, obiektywy, stół bezcieniowy. Aby to całe zaplecze przełożyło się na efekt konieczna jest ekspercka wiedza odpowiednio przeszkolonych pracowników.  Czy „zwykła” firma, która chce zatrudnić pierwszego grafika do swojej firmy jest w stanie dorównać wyposażeniu agencji?

Doradztwo – zaufaj statystykom, a nie intuicji.

Dobry projekt to taki, który sprzeda Twoje usługi, produkty lub Twoją ideę. To niekoniecznie ten projekt, który spodobał się większości pracowników lub został wybrany przez osobę decyzyjną w Twojej firmie! To projekt skierowany do ściśle określonej grupy docelowej, odpowiadający na jej potrzeby i bolączki. Nie wiesz jakie materiały byłyby odpowiednie dla Twoich produktów, jaki rodzaj reklamy, jaka technologia? Bez analizy runku, grupy docelowej, konkurencji nie jesteś w stanie tego określić. Nie ma jednej recepty na sukces dla każdej firmy. Nie inwestuj więc w wyobrażenia – zatrudnij agencję, która doradzi Ci co sprawdzi się w Twoim przypadku

Jakość to Twoja wizytówka.

Błędy na stronie www zawsze można poprawić, to jedynie kwestia czasu, ale błędy w poligrafii są bardzo kosztowne. Dlatego nie możesz sobie na nie pozwolić. Dobra agencja pracuje według sprawdzonych procedur, które pozwalają unikać błędów w produkcji. To gwarancja jakości i niezawodności. Uważamy, że należy zapobiegać – łatanie błędów po fakcie przynosi tylko same straty (nie tylko finansowe, ale czasowe, wizerunkowe)Jakość zawsze się obroni. Niska cena zadowala przez chwilę, potem zostaje niedosyt, że coś mogło wyglądać lepiej…

Pamiętaj że jako klient płacisz trzema walutami, czasem, stresem i pieniędzmi.

Czy współpraca z agencją jest najdroższym rozwiażaniem? 

Nie! Pamiętaj, że jako Klient płacisz trzema walutami: czasem, stresem i pieniędzmi. Pieniędzmi zarówno przeznaczonymi na wynagrodzenie np. grafika lub freelancera, ale nierzadko również za szkody jakie są pochodną braku specjalistycznych umiejętności. Owszem, agencja zawsze będzie partnerem, który kosztuje więcej – jeśli to jeszcze nie czas, kiedy możesz sobie na to pozwolić, skorzystaj z pakietów godzinowych. Odpowiednie planowanie pozwala zoptymalizować koszty projektów graficznych, których potrzebujesz. Jeśli nie wiesz czego dokładnie potrzebujesz, skorzystaj z doradztwa agencji, która zbada potrzeby, doradzi najkorzystniejsze rozwiązanie. My mamy na to know how i możemy sprawić, że współpraca z agencją opłaci się bardziej niż zatrudnienie własnego grafika czy freelancera. Mówi się, że przysłowia mądrością narodu, dlatego pamiętaj: „Co tanie to drogie”…

W czym agencja jest lepsza od samodzielnego pracownika?

Pracując z agencją możesz otrzymać bardzo dużo: kreatywne, świeże projekty, doświadczonych grafików i koordynatorów, którzy pomogą profesjonalnie rozwiązać problemy, doradztwo poparte doświadczeniem. Jednym słowem profesjonalizm. I to wszystko dostosowane do realiów produkcyjnych, a to co oznacza, że nie musisz się martwić czy Twój projekt ostatecznie będzie wyglądał tak, jak go widzisz na swoim monitorze. Cały proces – od researchu, projektu kreatywnego, poprzez wykonanie i wydruk – będzie spełniał swoje zadanie.

Nie musisz martwić się o inwestycje w nowe wersje oprogramowania, o coraz szybsze komputery – specjaliści podążają za zmianami w branży i są na bieżąco z nowinkami technologicznymi. Ponadto zatrudnienie agencji ściąga z Ciebie obowiązki i problemy związane z zatrudnieniem pracowników u siebie – ubezpieczenia, urlopy, zwolnienia lekarskie, analiza wydajności, zatrudnienie trenerów personalnych.

Już wiesz co Ci polecamy?

Nie będziemy mydlić Ci oczu – naszym zdaniem, współpraca z agencją przynosi więcej korzyści, niż zatrudnienie grafika w ramach etatu czy współpraca z freelancerem. Gdybyśmy uważali inaczej pewnie nie założylibyśmy swojej agencji i nie osiągali takich sukcesów dla naszych Klientów. Już 12 lat.

Zespół Studio Leon

 

Łukasz Pach

Łukasz Pach

Miłośnik marketingu, zarządzania i ebiznesu. Zewnętrzny doradca dla firm, szkoleniowiec z marketingu oraz strategii wizerunku marki. Jako absolwent Krakowskiej Politechniki porzucił inżynierskie zacięcie na rzecz zgłębiania arkanów życiowej miłości - marketingu i zarządzania - najsilniejszych pasji. Przez 4 lata pracownik firmy Bard Centrum Gier zajmujący się marketingiem oraz PR firmy co pozwoliło na tworzenie comiesięcznych najbardziej szalonych onlinowych kampanii marketingowych. Fan ekonomii społecznej. Stale od 2005 roku poszerza swoją wiedzę z zakresu marketingu, zarządzania i ebiznesu. Od 2011 roku współwłaściciel grupy ADream, agencji łączącej sześć firm z branży reklamowej.