facebook
Studio Leon - więcej niż branding
ADream

Za co płaci klient zlecając projekt logo do agencji?

Logo – projekt graficzny, który będzie Twoją wizytówką. Projekt, który ma pokazać Twój charakter, wartości, cele. Tysiące Twoich potencjalnych klientów będzie spotykać się z nim w różnych miejscach online i offline i dzięki niemu będą kojarzyć Twoją markę. Czy wiesz jak wiele potrzeba aby zaprojektować je odpowiednio?

Zakup pralki, a projektowanie logo

Gdy przychodzę do sklepu kupić pralkę, szukam człowieka, który może mi doradzić. Nie znam się na tym, jestem ekspertem w swojej branży, dlatego szukam człowieka, który jest ekspertem w swojej. Jego czas poświęcony na doradztwo jest dla mnie bardzo cenny, ponieważ wiem, ile musiałbym spędzić czasu nad tym, aby nauczyć się tego, co on już wie. Najczęstszej nie mam pojęcia o tym, co jest ważne oraz za co płacę, dlatego zadaję dużo pytań. Chcę poznać kryteria, którymi należy się kierować podczas zakupu. Jeśli nie miałbym tej wiedzy, pewnie wybrałbym najtańszą, bo jak wiemy z reklamy proszku OMO sprzed lat „jak nie widać różnicy to po co przepłacać”. Pamiętam jednak przysłowie „Skąpy dwa razy traci” i niestety niejednokrotnie skutki takiego myślenia dotknęły i mnie. Mój umysł znajduje się w pułapce pomiędzy okazaniem zaufania sprzedawcy, racjonalnymi argumentami, przysłowiami oraz kalkulacją ekonomiczną.

Stawiam na edukację w interesującym mnie temacie. Z zarządzania projektami wiem, że minuta poświęcona na planowanie daje przynajmniej 10 minut oszczędności na etapie realizacji. Edukuję się, bo zakup pralki to decyzja, której nie podejmuję często i chcę wybrać jak najlepszą dla mnie.

A co to ma wspólnego z tworzeniem firmowego logo?

Decyzja o wyborze agencji, która wykona logo również powinna być podyktowana pewnymi kryteriami. Z doświadczenia wiem, że Klienci myśląc o płatnościach mają przed oczyma wyobraźni tylko fakturę, którą przyjdzie im zrealizować. Nie pamiętają o walutach niefinansowych: czasie spędzonym na wybór odpowiedniego produktu, stresie związanym z decyzją, nerwami pojawiającymi się w sytuacji, gdy źle wybierzemy… A to przekłada się na komfort prowadzenia biznesu, a raczej jego brak.

Freelancer czy agencja?

Nie rozważam w ogóle opcji współpracy z freelancerami mającymi mniej niż 5 lat doświadczenia i min. 60 realizacji w danej specjalizacji. Powierzenie wizerunku nowo otwartej firmy amatorowi jest dla mnie równoznaczne z oddaniem się pod skalpel studenta medycyny podczas skomplikowanej operacji chirurgicznej. Każdy chce podejmować najlepsze decyzje dla jego firmy w konkretnym momencie jej istnienia, dlatego nie oceniam decyzji Klientów, gdy wybierają współpracę z freelancerami. Czuję jednak pewien związek z podejmowanymi w ten sposób decyzjami o biznesie a tym, że 80% firm w Polsce upada w pierwszym roku jej działalności. Nie twierdzę, że to brak identyfikacji jest przyczyną bankructw tylko, że często ludzie otwierając biznes, nie są po prostu przygotowani ani finansowo, ani merytorycznie do prowadzenia firmy. Chciałbym zwrócić tylko uwagę na to, że identyfikacja wizualna firmy jest pierwszym punktem styku z Klientem, w którym decyzje zostają podjęte nieświadomie.  Jeśli jako przedsiębiorcy nie docenimy tego etapu tworzenia naszej firmy, na 100% zapłacimy za ten błąd w przyszłości.

Są świetni ludzie, którzy są amatorami – perły, artyści z ogromnym talentem i my jako agencja moglibyśmy z nimi pracować, ale Klienci nie powinni tego robić. Jaka jest różnica?

Dobra agencja potrafi tę pracę zaudytować i podjąć decyzję czy należy daną koncepcję wrzucić do śmieci, czy rozwijać. To agencje mają wypracowane standardy działania i procedury, które służą za gwarancję jakości. To agencja wie kogo zatrudnić do projektu, a kogo nie. To agencja ma umowy i know how, które zagwarantują jakość. To my odrzucamy 70% nadsyłanych nam portfolio grafików, bo uznajemy je za przeciętne. A przecież Twoja firma musi się wyróżnić na tle konkurencji. Niejednokrotnie ten sam projektant, działając dla agencji, będzie tworzył świetne projekty, bo wie, że działa z partnerem, który potrafi ocenić jego pracę, podczas gdy dla Klienta stworzy coś z niższej półki projektowej, licząc się tylko z gustem swojego zleceniodawcy.

Czy można działać z freelancerami? Nikt nikomu nie zabroni grać w wizerunkową ruletkę z wolnymi strzelcami. Jednak trzeba zrozumieć, że jest to etap zarządzania ryzykiem w kwestii przyszłości naszej firmy. Agencje są po to, aby to ryzyko zniwelować do zera.

Jeszcze jedna ważna informacja, która pozwoli Ci ocenić kompetencje Twojego partnera biznesowego. Freelancer, który założył firmę to dalej freelancer i to, że zrobił stronę, gdzie napisał, że jest agencją, nie zmienia tego faktu. Nie torpeduję freelancerów, cenię ich i chętnie zatrudniam, gdy prezentują poziom i jakoś pracy. Wściekam się okrutnie, że często wmawia się nieświadomym klientom, że coś jest dobre, gdy w rzeczywistości nie przynosi biznesowych zysków. Prowadzenie biznesu w tym kraju nie należy do najprostszych i szczególnie początkujący przedsiębiorcy powinni mieć profesjonalnych doradców, a nie amatorów, którzy będą ten biznes sabotować…

„Panie, nie potrzebuję logo wystarczy mi tylko zwykły napis prostą czcionką”

Projekt logo składający się z samej czcionki to nie jest projekt prosty. Możemy mieć czcionkę na licencji otwartej, możemy zakupić czcionkę w banku fontów oraz zaprojektować indywidualną czcionkę dla naszej firmy – należy podjąć odpowiednią decyzję.

Osobiście uważam, że logo przede wszystkim nie powinno dawać możliwości podrobienia, dlatego tworzenie logo w oparciu o czcionkę z systemu Windows, nie jest poważnym podejściem do tematu. Poniżej kilka przykładów logo z czcionką.

 

Znalezione obrazy dla zapytania fedex

Proste logo? A czy widzisz strzałkę skierowaną w prawo między literami E oraz x? Przypadek? Nie sądzę….

To wersja logo FedEx na kraje arabskie, gdzie czyta się od prawej do lewej. Genialne!

Poniżej kilka przykładów logo składających się z samej czcionki

Znalezione obrazy dla zapytania samsung

Znalezione obrazy dla zapytania sony

Znalezione obrazy dla zapytania google logo

Znalezione obrazy dla zapytania allegro logo png

To czy logo jest czcionką, czy jednak może posiada sygnet, powinno wyjść z założeń marketingowych oraz analizy konkurencji, a nie być subiektywną preferencją właściciela. A to już wymaga odpowiedniego przygotowania do wykonania projektu.

Analiza jako pierwszy etap projektowy

Kilka rzeczy, które powinniśmy ustalić to analiza firmy, oferty, tożsamości marki i grupy docelowej. Powinniśmy określić cechy i wartości, jakie docelowo chcemy przypisać marce.
Powinniśmy przeanalizować rynek pod kątem obecności konkurencji i trendów panujących w branży. Powinniśmy sprawdzić analizę konkurencji pod kątem używanego komunikatu i przekazu kreatywnego. Stworzyć analizę kolorystyczną wraz z rekomendacją i omówić wnioski końcowe.

Opracowanie logo

To bardzo szeroki temat i praca nad logo może nie mieć końca. Klienci płacą agencji za czas nad projektem oraz głównie za pomysły w zakresie tworzenia logo.

Podam Ci przykład. Utworzenie takiego znaku jak PZM to proces składający się z kilkudziesięciu godzin pracy m.in. etapu analizy, ton zakreślonych kartek w brudnopisie oraz masy pracy wykonanej już na komputerze.

Samo narysowanie logo nie było tak trudne, jak stworzenie pomysłu na nie podczas etapu koncepcyjnego.

 

 

Case Study „morestore”

Morestore to firma zajmująca się tworzeniem sklepów internetowych. Aby wypracować ostateczną propozycję logo, przeszliśmy poprzez brief, analizę marki, konkurencji, cele firmy oraz spójność graficzną wokół innych spółek działających w ramach grupy, której częścią jest spółka. Sygnet był omawiamy na pięciu wewnętrznych spotkaniach z grafikiem. Projekt logo to wstęp do księgi znaku, ale to już temat na osobny artykuł.

Aby dojść do tych koncepcji:

Potrzebne najpierw było kilka stron tego:

Oraz kilka tablic tego:

Logo nie jest natchnionym pomysłem grafika w przerwie na papierosa. Aby wypracować profesjonalne logo, potrzebny jest pełny proces projektowy, zaplanowana realizacja zgodna z wcześniej opisanymi założeniami i pełne zaangażowanie projektanta lub projektantów.  Projekt logo to tworzenie fundamentów wizerunku firmy.

Łukasz Pach

Łukasz Pach

Miłośnik marketingu, zarządzania i ebiznesu. Zewnętrzny doradca dla firm, szkoleniowiec z marketingu oraz strategii wizerunku marki. Jako absolwent Krakowskiej Politechniki porzucił inżynierskie zacięcie na rzecz zgłębiania arkanów życiowej miłości - marketingu i zarządzania - najsilniejszych pasji. Przez 4 lata pracownik firmy Bard Centrum Gier zajmujący się marketingiem oraz PR firmy co pozwoliło na tworzenie comiesięcznych najbardziej szalonych onlinowych kampanii marketingowych. Fan ekonomii społecznej. Stale od 2005 roku poszerza swoją wiedzę z zakresu marketingu, zarządzania i ebiznesu. Od 2011 roku współwłaściciel grupy ADream, agencji łączącej sześć firm z branży reklamowej.