facebook
Studio Leon - więcej niż branding
ADream

Jak wybrać agencję brandingową?

Planujesz wejście na rynek, rebranding, potrzebujesz identyfikacji wizualnej firmy? Chcesz budować wizerunek swojej marki i umacniać ją w świadomości konsumentów?
Powinieneś wybrać partnera, który pokieruje tym przedsięwzięciem. Niestety na rynku pojawia się sporo firm, które poprzez swoje działania reklamowe mogą wprowadzić Cię w błąd – logo (wątpliwej wartości) mógłbyś zamówić nawet za kilkaset (a w skrajnych przypadkach kilkadziesiąt!) złotych, a “pełną identyfikację” otrzymać od grafików za ceny wielokrotnie niższe, niż od dobrej agencji brandingowej.

Istnieją jednak pewne wskazówki, które pozwolą zminimalizować ryzyko utopienia budżetu w projekcie nie przynoszącym nic dobrego Twojej marce.

Bez briefu – bez fundamentów

Projekty brandingowe są dedykowane konkretnie Twojej firmie! Aby były dostosowane do Twoich celów biznesowych, specyfiki branży, ustalonych strategii wizerunkowych i grupy docelowej, Ty i Twoja agencja musicie dobrze się poznać. Konieczne jest precyzyjne określenie Twoich potrzeb i oczekiwań, to jasne. Ale Ty także powinieneś zostać poinformowany o przebiegu projektu, uświadomić sobie jakie zasoby musi poruszyć agencja i za co tak naprawdę zapłacisz. Warto zaznaczyć, że o konieczności briefu wie już duża część wykonawców, ale nie każdy potrafi przeprowadzić go poprawnie. Jeśli briefem zostanie nazwana krótka rozmowa telefoniczna z przedstawicielem handlowym… wiesz co robić – poszukaj kogoś innego. Jeśli w czasie spotkania otrzymujesz tylko pytania i rozmowa nie nosi znamion doradztwa – wiedz, że możesz znaleźć lepszego partnera. Dobra agencja brandingowa to zespół multidyscyplinarny – czerpie wiedzę z obszarów antropologii kultury, behawioryzmu konsumenta, językoznawstwa, zarządzania strategicznego, shopper marketingu, poligrafii, analizy trendów i design managementu.

Portfolio

Czy agencja przedstawia na swojej stronie internetowej portfolio projektowe? To może stanowić podstawy do myślenia, że oferowane usługi mają potwierdzenie w zrealizowanych projektach, szczególnie jeśli znajdziesz tam prace o różnym zakresie (np. opakowania, identyfikacje, logo) oraz dla różnych branż. Samo portfolio nie powinno być jednak podstawą wyboru agencji. Ty jesteś specjalistą w swojej branży, oni w swojej – gust estetyczny jest tylko jednym z bardzo wielu składowych oceny dobrego projektu. Elementem, na który niewątpliwie warto zwrócić uwagę jest wielkość projektów oraz klienci. Jeśli agencja obsługuje dużych graczy na rynku, marki rozpoznawalne, znane instytucje oraz miasta to można domniemywać, że jakość projektów będzie wysoka. Zwróć też uwagę na składowe projektu – czy agencja w portfolio pokazuje projekty logo czy przedstawia duże przedsięwzięcia zawierające opracowanie opakowań, logo, layotów, gadżetów, banerów outdoorowych i internetowych, papeterii firmowej itd.

Poważne podejście

To element, który musisz ocenić intuicyjnie. Kto się z Tobą kontaktuje? Czy masz możliwość konsultacji z Concept/Art Directorem odpowiedzialnym za całość projektu? Czy oferta jest precyzyjna i dołożono wszelkich starań, abyś wiedział jak będzie wyglądać współpraca i za jakie materiały, kompetencje i zasoby zapłacisz? Dopiero się poznajecie, więc na rzetelności, dokładności i profesjonalnym podejściu agencja buduje zaufanie. Zwróć też uwagę na aspekty prawne umowy – czy wiesz kiedy i jakie prawa autorskie nabędziesz? Jeśli teraz – jeszcze przed podpisaniem umowy – pojawiają się rażące niedociągnięcia, możesz być pewien, że projekt nie będzie z wyższej półki.

Kompetencje i doświadczenie

Sprawdź ile agencja działa na rynku, prześledź jej historię i marki, z którymi współpracowała. Nie bój się także zapytać o doświadczenie zespołu projektowego. Uważnie przysłuchuj się rozmowie – słyszysz konkrety i propozycje oparte na wiedzy czy tylko pięknie brzmiące frazesy sprzedażowe? Nie pozwól sobie na stratę czasu i pieniędzy – jeśli inwestujesz w wizerunek swojej firmy to powinieneś mieć pewność, że współpracujesz z profesjonalistami. Profesjonaliści będą wiedzieć nie tylko jak określić Twoje potrzeby, ale jakich narzędzi i technologii użyć aby je rozwiązać. Uwierz – wyczujesz specjalistę.

Zaangażowanie

To miękki, ale nie mniej ważny element doboru firmy. Oceń jak jesteś traktowany. Czy otrzymujesz szybko odpowiedź na swoje zapytanie ofertowe? Czy wyczuwalna jest dbałość o każdy szczegół? Na jakim poziomie przebiega komunikacja? Poznaj ludzi, którzy pracują w agencji, a przewidzisz z jakim zaangażowaniem pracują. Zwróć uwagę na zakres prac agencji – czy masz wrażenie, że pracuje nad wieloma aspektami projektu (analizy rynku, branży, brief, warstwa graficzna, psychologiczna, technologie)? Możesz postawić sobie dziesiątki takich pytań i ocenić najmniejszy szczegół Waszego kontaktu.

Ostatnia zasada – zaufaj

Nigdy nie będziesz miał pewności czy wybrałeś dobrze. Nie dostaniesz umowy, w której będą obiecane kwoty określające zyski Twojej firmy – na sprzedaż wpływa wiele elementów i tylko na część z nich ma wpływ agencja brandingowa. Musisz im zaufać. Ale nie ufaj w ciemno – najpierw znajdź potwierdzenie, że na zaufanie zasługują. Mamy szczerą nadzieję, że ten artykuł Ci w tym pomoże.

Avatar

Dorota Wołkowska